Spånga-Lövsta Järnväg

TUNNELBANESYSTEM 1SödertunnelnEnskede och ÖrbyFarstaHagsätraBagarmossenBrommaÄngbyHässelbySammanbindningsbanan

Spånga-Lövsta Järnväg
Spånga-Lövsta Järnväg 1917
Källa: hesselby.com

Spånga-Lövsta Järnväg hade inget med Spårvägens linjenät att göra. Blev dock under många år en bana för persontransporter till- och från den norra delen av Västerort/Hässelby Villastad.

Spånga-Lövsta Järnväg bedrev  från 1889, Västeråsbanan (Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnväg) – senare 1946 SJ, lokaltrafik mellan Spånga station och Riddersvik station (vid nuvarande Åkermyntan). Mitt på linjen anlades 1927 hållplatsen Skälby, ungefär vid Tumultet på kartan ovan.  Hässelby Villastad hette före 1910 Riddersvik. Trafiken upphörde 1 december 1956 efter det att Tunnelbanan öppnades för trafik till Hässelby gård. Banan är antagligen mest berömd för sina soptåg, som i folkmun kallades ”Silverpilen”. Denna trafik upphörde 1970.

Spånga-Lövsta Järnväg
Skälby hållplats
Foto: Järfälla kommuns Bildarkiv
Spånga-Lövsta Järnväg
Hässelby Villastad station
Källa: hesselby.com
Spånga-Lövsta Järnväg
Hässelby Villastad station
Källa: hesselby.com

Persontåg mot Spånga
Foto: Järfälla kommuns Bildarkiv

Veta mer…
Länk till intressant information om Spånga-Lövsta Järnväg.
Hässelby för 100 år sedan