Sturebybanan

TUNNELBANESYSTEM 1SödertunnelnEnskede och ÖrbyGubbängsbananBrommaÄngbyVällingbybananSammanbindningsbananBagarmossbanan

Sturebybanan

Karta Söderort (Gubbängsbanan och Sturebybanan) 1951 | Källa: Spårvägsmuseet

Sträckan från Johanneshov till Stureby (linje 19) var den andra invigda tunnelbanelinjen. Ursprungligen i tunnelbanebeslutet från 1941 benämndes denna gren som Örbybanan – i vardagligt tal Sturebybanan, med sin tänkta ändstation i Örby, som idag motsvarar läget för Högdalens station. Linjen öppnades 9 september 1951, med en provisorisk station vid Stureby. Nuvarande stationsläge öppnades 1 oktober 1953. Banan blev då 5,8 kilometer lång, räknat från Slussen. Förlängningen från Stureby till Högdalen öppnades som den 22 november 1954. Vid Högdalen byggdes en tunnelvagnsdepå – Högdalshallen. Efter fem år, förlängdes banan successivt. Först till Rågsved den 14 november 1959 och sedan till Hagsätra 1 december 1960, 10 km söder om Slussen.

Sturebybanan

Från Hagsätra finns ett spårreservat som möjliggör att bygga en fortsatt tunnelbanelinje via Älvsjö mot Fruängen. Kartan (klickbar) visar linjesträckningen söder om Högdalen. Källa: Spårvägsmuseet.

Till sidans början…