TUNNELBANESYSTEM 1

Tunnelbanans historiaSödertunnelnEnskede och ÖrbyGubbängsbananSturebybananBrommaÄngbyVällingbybananSammanbindningsbananBagarmossbanan

Tunnelbanesystem 1 (TUB 1 och numera kallat Gröna linjen) fanns första gången i detalj beskrivet i Generalplan för Stockholm 1928. Invånarantalet ökade rask och därtill bilismen. Vägar, kollektivtrafik och bostäder måste byggas. För tunnelbanans del, rörde det som om beslut att bygga en spårvägstunnel under Södermalm, från Slussen till Skanstull, samt en ny spårvägslinje från Fridhemsplan ut mot västerort – Ängbybanan. För det tunnelbanesystemet som planerades, krävdes två nya broar. Den nya Tranebergsbron (1934) och Skanstullsbron (1946). Även tunnelbanans kommande sammanbindningsbana (Kungsgatan/Hötorget-Slussen) var också naturligtvis med i detta tidiga planeringsstadium.

Till sidans början…