TUNNELBANESYSTEM 2

Tunnelbanans historiaMälarhöjdenFruängenFruängsbananRopstensbananBotkyrkabananTäbybanan

Tunnelbanesystem 2 (TUB 2 och numera kallat Röda linjen) fanns beskriven i Generalplan för Stockholm 1952. Grundförutsättningen byggde på sydliga spårvägslinjerna mot Mälarhöjden och Midsommarkransen. Det planerades nu för nya bostadsområden (tunnelbaneförstäder) längs tänkta nya tunnelbanelinjer från T-centralen. Söderut ut mot Fruängen samt mot Vårberg och vidare mot Alby. Norröver från T-centralen var planen bygga tunnelbanan till Ropsten och Lidingö Centrum samt mot Täby och Hägernäs via Mörby (Danderyd).

Förutsättningen var den beslutade sammanbindningsbanan, som mellan T-centralen och Slussen, som  från början byggdes 4-spårig, både för det första och andra kommande tunnelbanesystemet. När – 1965, den nya Tunnelbaneplanen för Stockholm presenterades, redovisades det att ursprungliga sju sektorerna runt Stockholm skulle försörjas med nya eller befintligt förlängda tunnelbanor.

För tunnelbanesystem 2, så innebar det att det redan färdigställda banorna mot Sätra samt Östermalmstorg, skulle förlängas. I den sydvästra sektorn mot Botkyrka (Alby) från station Sätra och i den norra sektorn mot Danderyd (Mörby) från station Östermalmstorg. Från Östermalmstorg pågick redan utbyggnaden i den nordöstra sektorn, till Ropsten och en planerad fortsatt sträckning mot Lidingö. Fruängsbanan skulle tills vidare stanna vid Fruängen, men en långsiktig plan (aldrig genomförd) var att sammanfoga Fruängen och Hagsätra. Men det är en annan historia.

Tunnelbanesystem 2
Sydvästra sektorns tunnelbana | Källa: Tunnelbaneplan 1965
Tunnelbanesystem 2
Norra och nordostliga sektorns tunnelbana | Källa: Tunnelbaneplan 1965

För att realisera det senare delarna i 1965 års Tunnelbaneplan (ex. planerade stationerna längst ut på tunnelbanesystem 2 – både i norr och sydväst) krävdes nu samverkan vid planering och byggande samt drift, med omgivande kommuner till Stockholm. Samverkan uppnåddes genom att Stockholms stad och Stockholms läns landsting upprättade Kommunalförbundet för Stockholms stad läns regionala frågor (KSL). Förbundet blev nu huvudman för det fortsatta tunnelbanebyggandet – till skillnad från tidigare Stockholm stad.

Till sidans början…