Sammanbindningsbanan

TUNNELBANESYSTEM 1SödertunnelnEnskede och ÖrbyGubbängsbananSturebybananBrommaÄngbyVällingbybananBagarmossbanan

Sammanbindningsbanan

Longitudinell sektion sträckan Hötorget – Slussen | Källa: Stockholms tunnelbanor en teknisk beskrivning 1964

Sammanbindningsbanan som band ihop stationerna Kungsgatan (Hötorget) och Slussen, invigdes den 24 november 1957. Sträckan möjliggjorde genomgående tunneltåg från nordvästra delen av Stockholm till den södra delen av Stockholm över snittet Mälaren. Bandelen tillförde två nya stationerna till det unga tunnelbanenätet, Centralen (bytte namn 19.11.1958 till T-Centralen) och Gamla stan. Under projekteringsstadiet var ”Klara” arbetsnamnen på station Centralen. Denna förhållandevis korta sträcka, var en av det mest komplicerade och dyraste att bygga. Banan byggdes 4-spårig (med ett 5’e uppställningsspår mitt i), som en förberedelse för det andra tunnelbanesystemet, som skulle tas i bruk 1965.

Till sidans början…