Egna bilder

Tyvärr var på 80-talet inte det på samma sätt som idag lika vanligt att dokumentera sin arbetsplats. Då fanns ju bland annat inga enkla sätt att som idag med en digitalkamera fotografera det arbete man för närvarande utförde. Jag har dock försökt titta djupt i mina gamla foton, och funnit lite saker som jag tycker är värda att visa upp. Om nu någon till äventyrs ser sig själv på bilderna och inte vill vara med – så får ni absolut höra av Er. Samtliga foton – om inget annat anges är mina egna. Sidan har t.v. kvar sin kontext utifrån 2012 då den skapades, men är 2018 omdesignad. Innehållet kommer att tas om om hand senare…

Lidingöbanan
Först ut är två bilder från en fin sommarkväll 1982, då jag och kollegan Anders Lindqvist (Tuff-Tuff) på Alviksvakten (signaljour) reparerar ett kontaktledningsproblem på Lidingö vid Torsvik. Anders är fotograf så hans syns inte på dessa bilder för, men det gör jag och min dåvarande chef Ösim (Översignal-
mästare) Allan Strömstedt. Det är vi som är uppe i korgen på Lidingöbanans kontaktledningsvagn 102.


Vi fortsätter på kontaktledningstemat och nu fyra bilder från ett kontaktledningsras, återigen på Lidingöbanan. Fast nu en annan tid då Tornsvalan ersatts med modernare utrustning. SL hade köpt två begagnade Volvo F6 med en Svabo-Lift från SJ i mitten av 80-talet, varav 4125 syns på bilderna. Jag är fotograf, och på bilderna som visar reparationsarbetena efter ett kontaktledningsras mellan Bodal och Baggeby sommaren 1985. På bilderna syns på första bilden drar Kent, Roland och Björn i den nedfallna kontaktledningen. På den andra bilden syns telemontör Björn Sörklint (kollega till mig som också fortfarande jobbar kvar i branschen). På bild tre ses Svaboliften med två okända strömskenemontörer i korgen samt Roland Hernesten. På bild fyra ses Roland Härnesten gående i spåret och ryggen på Översignalmästaren Kent Haglund samt en okänd.


Radiokommunikation
Här kommer två bilder med radioanknytning. Bilden är från ett vintrigt december 1981, då jag och min kollega Anders hade till uppgift att reparera en basstation för Tunneltågsradion på station Axelsberg. Bilden är tagen i stationens relärum – och den uppmärksamma ser basstationen CQF 612 på väggen i bakgrunden, och på bordet ligger en bärbar CQP 813. Den gillade jag. Det var ofta förekommande att åka ut och felsöka på tunnelbanans basstationer, det fanns ju ett 100-tal. Ofta var felen av enklare art, såsom linjefel på förbindelsen till centralutrustningen, trasig säkring eller glappande kontakter. Fick man inte stil på basstationens funktion, återstod för tele- eller signalmontören oftast att byta ut basstationen mot en medhavd reservbasstation. De var väldigt tunga att bära (c:a 25 kg), och ibland var det lång väg från servicebilen genom stationen och vanligtvis en bit ned på spåret fram till den plats där den var monterad.


19 augusti 1985
Invigningen av södra grenen (Västra skogen – Rinkeby) fyra bilder från Sundbyberg centrum. På bildmontaget syns förutom mig själv, mina kollegor Anders Ahrsjö, Thomas ”Kotte” Fransson, Leif Steen, Thomas Aavik och Mats Eriksson samt Anders ”Raggarn” Westlund.

Foto: Tomas Sjöblom


Tunnelcentralen
Hittade ett fåtal bilder från SL:s tunnelcentral (TUC) tagna före 1985. Jag var inblandad i framför allt arbetet att anpassa och bygga om TUC till öppnandet av södra grenen på tunnelbanesystem 3 (idag kallat blåa linjen). Scannar in och lägger ut här och hoppas att ingen tar illa upp – hör av dig i så fall. Jag är väldigt intresserad av att få ta del av andra kollegors eventuella bilder på SL – kanske några med SL-tekniska sammanhang kan få publiceras av mig i detta forum…

 


Första bilden är jag och Ftm Åke Olsson. Andra bilden är jag och Ftm Margit Claesson, vid hennes pensionsavtackning 1986.

Tunnelcentralen

En kombinationsbild från 1982. Spårledningsfel på Nockebybanan Ålstens gård i vändslingan – det var en trasig spårledningstransformator (dessutom med myrbo, kommer jag ihåg). Min kollega Anders jobbar – och jag fotograferar!

Höger i combobild: bil nn (Bergshamras) och bil 50 (signaljour norra vakten, Alvik) på parkeringen i Bergshamra. Vänster i combobild: signalmästarkontoret i Bergshamra, sittande Bert Jidebom och stående Anders Lindqvist – båda signalmontörer.

Ovan, signalmontör Lars Lundstedt (senare blev han Översignalmästare). Vid skrivbordet Håkan Österman och Allan Strömstedt. Håkan var vid tidpunkten för fotografiet signalmontör, avancerade senare till Översignalmästare och ännu senare även till Elingenjör.  Allan var Översignalmästare (Ösim) i Bergshamra, några år senare slutade han på SL och startade eget. Underhållsområdet var tydligtvis en bra grogrund för befordran… Bilderna till höger visar Dick Fröberg och Anders Westerlund – båda signalmontörer i Bergshamra. Bilderna från 1981-1982.

Urspårning Ålstens gård, sommaren 1985
Bilderna nedan visar ett urspårat spårvagnståg vid Ålstens Gård. Jag var förste man på Alviks signalvakt, jämte Björn Sörklint (som syns med ryggen mot kameran på högra bilden – svarta läderjackan). På samma bild syns även yttre det trafikbefälet Tm Peter Lundén-Welden. Min och Björns uppgift var att kontrollera och eventuellt åtgärda fel i signalanläggningen (uppkörd växel), efter avslutad bärgning.

Personbil på spåret
Vid Thorildsplan norrut hamnade våren 1985 en VW Golf på spåret norrut mot Alvik/Hässelby. Den hade kommit med hög fart i hundra knutars backe, på väg upp mot Fridhemsplan. Föraren tappade kontrollen och snurrade in mot tunnelbanan. Ser kanske allvarligare ut än det var, lite plåtskador på bil och föraren oskadd. Polis var också på plats för att ta upp skadeanmälan mm. Staketet mot spåret skadades mest. Signaljourens jobb var att säkerställa strömlös strömskena samt jorda den innan bärgning vidtog. Mest intressant är bilden då den fångat ett antal signalmontörer från Alvik och ävenledes yttre trafikbefälet Tm Mats Eriksson. Angående namnen så kommer jag på några men inte alla, men måste fundera vidare en stund och konsultera några gamla kollegor…Foto: Tomas Sjöblom

Signalarbeten på Lidingö vid Brevik station
Bildmontaget visar några bilder från sommaren 1988 då slutetappen av Lidingöbanans dåvarande upprustning. Första bilden är jag själv och Anders Lindqvist då vi kopplar in en växelkontrollkontakt på det uppkörbara växeldrivet. På andra bilden reser (från vänster) Clay Bjurström, Olavi Heikkilä och Michel Nordeman samt LastbilsRoffe och okänd en signalstolpe.

Mer kommer…