Bagarmossbanan

TUNNELBANESYSTEM 1SödertunnelnEnskede och ÖrbyGubbängsbananSturebybananBrommaÄngbyVällingbybananSammanbindningsbanan

Bagarmossen_1961

Bagarmossbanans linjesträckning 1961 | Källa: Spårvägsmuseet

Linjen Skärmabrink (f.d. Hammarby) till Hammarbyhöjden (linje 11) invigdes den 17 april 1958. Förlängningen till Bagarmossen invigdes drygt ett halvår senare, 18 november 1958. Ursprungligen i tunnelbanebeslutet från 1941 benämndes denna gren som Skarpnäcksbanan med sin – redan då, planerade slutstation i Skarpnäcksområdet. Banan var ursprungen byggd som en ovanjords bana, men i samband för förlängningen till Skarpnäck, 15 augusti 1994, så leddes banan om i en ny tunnel halvvägs mellan Kärrtorp och Bagarmossen. Det nya stationslägena för Bagarmossen samt den nya stationen Skarpnäck blev då i tunnel. Den ursprungligen planen var emellertid att bygga vidare från Bagarmossen mot Bollmora – då inte bostadsområdet på Skarnäcks flygfält då hade fått fäste i någon plan, med bland annat en station vid Älta, där bostadsområdet Stensö anlades (miljonprogrammet) just med ”löftet” att snart kommer tunnelbanan.

Till sidans början…