Norra och Västra

Upphandling Norra och Västra trafikdistrikten
I den funktionsbeställning som SL upphandlade för busskommunikationssystemen i början av 70-talet, specificerade beställaren SL en grundfunktion som leverantören inom stipulerad tid skulle projekteras och bygga upp samt redovisa för beställaren. I uppdraget ingick även att leverantören i samarbete med SL skulle genomföra praktiska radiomätningar i det färdiga nätet, för att bestämma om extra basstationer blev nödvändig att installera.

Centralutrustning
I båda distrikten – västra (Solnabuss) och norra (Danderydsbuss), placerades centralutrustningen i ett stativ på respektive bussdepå, Råsta och Täby.
På Stornospråk kallades centralutrustningen ”terminalutstyr”, och bestod av bl a en diversitetspanel som anslöts till det tre ursprungliga basstationsmottagarna per trafikområde. Med diversitet väljs automatiskt ut den basstationsmottagare som för närvarande har bäst insignal från en sändande mobil radiostation i en buss, och kopplas vidare mot trafikledarens manöverpult. Detta var samma teknik – och utrustning, som också användes för Tunnelbanans radiosystem. I centralutrustningen ingick även en manöverlogik som fjärrstyrde systemets sändarbasstationer och kopplade all radiotrafik mot manöverpult ”betjeningpult”, som var placerade på trafikledarexpeditionen. I manöverlogiken fanns även samt system för tonsignalering ”tonudstyr” och strömförsörjning. Terminalutrustningen var uppbyggd på Stornophone 600-komponenter, på samma sätt som för den tidigare med framgång anskaffade Tunneltågsradion. Nedan ses systemlayouten för Solnabuss.

Översikt Solnabuss | Källa: SL/Storno dokumentation
Tidsdokument Solnalinjerna (Kungsängen station 1977) |Foto: Spårvägsmuseet* (2012-1297)

Råsta
För Solnabuss, placerades stativet i Råsta, som nyligen tagits över från SJ. Utrustningen var förberedd för senare kompletteringar av basstationer. På trafikexpeditionen placerades en manöverpult . Senare antas att den ytterligare en manöverpultar placerats ut på den nybyggda bussdepån Kalhäll. Förbindelserna mellan basstationsplatserna och centralutrustningen, gick både i hyra teleförbindeler i Televerkets nät. Men SL använde sig även av egna analoga enkanals radiolänkar, också levererade av Storno (CQF 652) på 375/382 MHz.

Täby
För Danderydsbuss, var systemlayouten snarlik som för västra. Centralutrustningens stativ placerades på Täbydepån (Åkerby). En manöverpult placerades på trafikledningen. Senare installerades en manöverpult (inklusive stativ) på Norrtälje nybyggda bussdepå. Över en enkanals radiolänk via Brottby basstation, sammankopplades Täby och Norrtälje.

Manöverpult, Storno CB 680 | Källa: SL/Storno dokumentation

För exempelvis nattrafikledning, var det möjligt att sammankoppla terminalutrustningarna till en gemensam manöverpult vid Täby eller Råsta. Möjlighet fanns också att ansluta terminalutrustningen mot SL:s telefonväxel, för att kunna koppla radiosamtal till och från en telefon. Utöver den fasta manöverpulten (bilden till vänster Storno CB 680), placerades på flera ställen fasta installerade mobila radiostationer av typ Storno CQM 662 (samma som i bussarna), som extra manöverplatser till systemet. Det kan som ex nämnas personallokalerna vid Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus – som jag själv varit inblandade i. Mycket av systemets dokumentation har tyvärr gått helt förlorad. Jag var själv var inblandad i den sista avslutande demonteringen i början av 90-talet (bl a radiolänkarna), och då fanns inte heller några dokument värda namnet att återfinna. Vare sig ute på site eller inne på SL:s dåvarande tekniska kontor på Ringvägen 100.


Kungsängen mottagarbasstation Storno CRF 662 | Foto: Tomas Sjöblom

Basstationer Solnabuss (västra)
Efter några år då systemet var i fullskalig drift, så fanns följande basstationer:
● Tx/Rx, Bergstigen 8, Märsta
● Tx/Rx, Bergstigen 8, Solna
● Rx, Bergvägen 24, Kungsängen
● Tx/Rx, Runby vattentorn, Upplands Väsby

Basstationen på Bergstigen, Märsta (vattentornet) revs i början av 90-talet. Den gamla Stornoutrustningen flyttades då till Buregatan 5 i Valstaområdet. Basstationen i Upplands Väsby för Arlandatrafiken (ATAB), kompletterades i skiftet 1980-1990 tal.
OBS att Bergstigen 8 i Märsta inte skall förväxlas med Bergstigen 8 i Solna.

 

<center><span style="font-size: 10pt;">Norrgårdsvägen, Åkersberga Storno CRF 662 | Foto: Tomas Sjöblom</span></center>
Norrgårdsvägen, Åkersberga Storno CQF 662 | Foto: Tomas Sjöblom

Basstationer Danderydsbuss (norra)
Efter några år då systemet var i fullskalig drift, så fanns följande basstationer:
● Tx/Rx, Skogsvägen 29, Hallstavik
● Tx/Rx, Noorsgatan, Norrtälje (nya vattentornet)
● Tx/Rx, Televerkets länkstation, Brottby (Gunsarby)
● Tx/Rx, Mörbyhöjden 21, Danderyd
● Tx/Rx, Tegnergatan 2A, Stockholm (SL:s huvudkontor)
● Tx/Rx, Norrgårdsvägen, Åkersberga
● Rx, Kapellskär, Norrtälje (färjeterminalen)

Några äldre bilder från basstationerna
Bild 1. Hallstavik.
Bild 2. Brottby.
Bild 3. Norrtälje.
Bild 4. Upplands Väsby.
Bild 5. Exteriör Hallstavik.
Bild 6. Exteriör Brottby.
Bild 7, Märsta gamla vattentorn.
Foto bild 1-6 Tomas Sjöblom.
Foto bild 7 Roger Nordins bildsamling (Skånska Vattentornssällskapet).

Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Bild 4.
Bild 5.
Bild 6.
Bild 7.

Radiosystemen för Norra och Västra var i drift ända fram till början av 1990-talet. Då hade SL upphandlat ett nytt analogt datorbaserat trunkat radiosystem Accessnet (MPT 1327) från Rohde & Schwarz samt Bick Mobilfunk och Philips.