Fordonsinstallationer

Västra och Norra samt delar av Södra (Huddinge) trafikdistrikten
I samtliga bussar installerades Storno CQM 662. Radiostationen ingick i den för Storno på 70-talet berömda Stornophone 600 serien. Exempelvis fanns radion i den klassiska ”dragspelsbussen” H44 (Volvo B58 ledvagn på chassie från Hägglunds). En annan väldigt vanlig buss på SL under 80-talet var H80 (Volvo B58 kortvagn på chassie från Hägglunds). I denna  busstyp var naturligtvis också samma radio installerad. En H80 ses på den stämningsfulla och tidstypisk bilden i mitten nedan, från SL:s Solnalinjer (Råstadepån) på 80-talet. Även i den klassiska Scaniabussen H65 (CF76) fanns denna radiostation monterad. Kommer själv ihåg alla mina resor i norrort från 70-talets början med denna busstyp.

H44 nr 4729 | Foto: Spårvägsmuseet
H80 | Foto: Marie-Louise Orrebrink
H65 | Foto: Hans Liljewall

Storno CB 601 | Foto: Tomas Sjöblom

Storno installation
Förarplatsens radioinstallationer såg i stort sett ut som på bilden intill. Installationen bestod av radioenheten Storno CQM 662 som oftast var placerad bakom föraren. Radion kallades för  övrigt, ”fotskrapan” p g a sitt extremt robusta utförande. Framme hos föraren, placerades manöverenheten CB 601. I SL-installationerna var manöverenheten påbyggd med underliggande specialbyggd selektivtondel (sändare + mottagare), med tre vred. På dessa ställdes aktuellt linjenummer in. Nedan en klickbar, tidstypisk broschyr från Storno.


Södra och Östra trafikdistrikten
I bussar som trafikerade Värmdölandet och Södertörn installerades en Pye mobilradiostation modell M 212 – kallad Olympic, med en integrerad svensktillverkad systemdel (med tumhjulsomkopplare) från Semab. Radiostationen lanserades redan 1974, och var en avancerad modulärt uppbyggd systemradio på många olika frekvensområden och potentiella användningsområden. Vid den tidpunkten hade redan Philips haft ägarskap över det anrika Pye Telecom sedan 10 år. Pye ursprungligen bildat 1896.

Pye M 212 SL-utförande | Foto: Tomas Sjöblom
Pye M 212 orginalutförande | Foto: pyetelecomhistory (thank you)

Efterföljaren till Olymplic blev M 294. Radion blev då både fysiskt mindre (klassiskt DIN-format) och konstruerad för billigare tillverkning, med endast ett kretskort i sitt basutförande. M 294 fanns även i en mer avancerad systemversion (med funktionstangenter och display). Det förekom även en modernare modell (frekvenssyntes) av MX 294 här och var i SL-trafiken på den södra sidan.

Philips (f.d. Pye) M 294 i basutförande | Foto: Tomas Sjöblom
Philips (f.d. Pye) M 294 i systemutförande med display| Foto: Tomas Sjöblom
Pye MX 294 i avancerat systemutförande med display| Foto: Tomas Sjöblom

Pye installationer

Pye Olympic installation i en H 22, Volvo ledvagn | Foto: Stefan Helander

Förarmanual

Förarmanual | Källa: SL Instruktion bussradio, juli 1980