Vid Spårvägens huvudkontor på Tegnergatan 2, fyra trappor, var Trafikcentralen placerad under många år. I denna hemsidas sammanhang, startar berättandet från 1952 då Biltelefonnätet driftsattes. Det finns på Spårvägsmuseet några intressanta bilder och lite förklarande text om denna ledningscentral, som också kallades Radiotelefoncentralen. Trafikcentralen (TC) flyttade sedermera till Spårvägens hus (Kvarteret Icarus), från det att huset blev färdigställt 1957.
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-A5401)
Trafikcentralen ledde trafikledningsarbetet på Spårvägens linjenät av bussar och spårvagnar, med hjälp av det yttre trafikförmännen. Trafikcentralen ledde också Spårvägens dirigering av felavhjälpande underhållet på på bana, kontaktledning och signaler. Före 1952 upprätthölls kontakten med omvärlden med hjälp av telefon. Det var först när stadens Biltelefonsystem driftsattes som kommunikationen till alla yttre resurser blev rejält effektiviserad.
Observera att Biltelefonnätet inte var installerat på bussar och spårvagnar. Den kommunikationen blev först möjlig 1963 då den nya Fordonsradion driftsattes, och då från den nybyggda Trafikcentralen på Icarus.
Det tre första bilderna ovan är från Trafikcentralens interiör under 1950-talet.
- Första bilden från 1953 visar trafikmästare Karl Eriksson och trafikförman Karl Toll.
- Andra bilden från 1957-1 visar förste till vänster trafikmästare Carl Johren, och en okänd trafikledaren till höger, som också förekommer på skrivbordsbilden 1957-5.
- Tredje bilden 1957-2 visar en okänd, trafikledare vid Trafikcentralens trafikledningsbord.
![]() Trafikcentralen 1957-3
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-A12102)
|
![]() Trafikcentralen 1957-4
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-A13840)
|
![]() Trafikcentralen 1957-5
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-A13839)
|
Det tre följande bilderna ovan är från Trafikcentralens interiör 1957.
- Första och andra bilden 1957-3 visar 1:e trafikmästare Carl Johren och trafikmästare Åke Danielsson.
- Andra bilden 1957-4 visar en ”okänd” trafikledare utan kavaj och trafikmästare Åke Danielsson.
- Tredje bilden 1957-5 visar samma ”okända” trafikledare, som på bild 1957-4, men här sittandes ensam vid ett skrivbord. Det mest intressanta är föremålet högst upp i bokhyllan bakom honom. Det är en ”bärbar” SRA mobilradiostation SUF 22, av samma modell som var installerad i baksätet på Trafikcentralens patrullbil Volvo PV 444 i avsnittet Biltelefonnätet.
Åke Danielsson återkommer i avsnittet Tunnelcentralen på en privat färgbild från 1974. Då i rollen som undervisande Övertrafikmästare och föreläsare på en utbildningsomgång av nya trafikledare.