På tredje våningen placerades Trafikcentralen, senare namnändrad till Ytcentralen (TYC, Stockholms Trafikdistrikts Ytcentral) för övervakning av yttrafikens linjenät med bussar i innerstaden och närförort samt Nockebybanan. Till trafikcentralen inrapporterades alla trafikhändelser på med SS-fordon inblandade. Till en början användes den stadens biltelefonnät från 1952 (samma manöverutrustning som flyttats från Tegnérgatan), för sambandet med yttre trafikbefäl och reparatörspersonal. Trafikcentralen/Ytcentralen var i ständig dygnet runt drift ända fram till 1990.
Källa: Tomas Sjöblom arkiv
Historik
Ursprungligen benämndes Ytcentralen för Trafikcentralen, då dess historia har sitt ursprung från den äldre ledningscentralen för bussar och spårvagnar på Tegnérgatan. Kontakten med bussar och spårvagnar upprätthölls med trafikcentralens radiobilar, som bemannades med trafikbefäl.
Även telefoner – utplacerade på strategiska ställen och anknutna mot Spårvägens telefonväxel, användes av fordonsförarna för direktkontakt till trafikcentralen.
![]() Trafikcentralen 1963-1
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-153)
|
![]() Trafikcentralen 1963-2
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-164 )
|
![]() Trafikcentralen 1963-3
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-155)
|
Det tre första bilderna ovan är från Trafikcentralens interiör tidigt 1963. Det var före Fordonsradions installation. På borden står i princip samma utrustning som tidigare fanns på Tegnérgatan. Fordonsradion ännu inte installerad, men det gamla Biltelefonnätets utrustning finns på plats mellan fönstren mot Kåkbrinken.
![]() Trafikcentralen 1964-1
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-1571)
|
![]() Trafikcentralen 1964-2
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-1573 )
|
![]() Trafikcentralen 1964-3
Foto: Okänd (Spårvägsmuseet 2017-63-1572)
|
Det tre följande bilderna ovan är från 1964 och visar Trafikcentralens interiör. Den nya Fordonsradio är installerad, vars centralutrustning syns på bild 1964-1. På borden finns manöverpulpeterna centralt placerade vid varje arbetsplats, notera även den ombyggda takbelysningen. På bilden 1964-2 figurerar följande – enligt notering från Spårvägsmuseum, förste trafikmästare (FTM) med två galoner på kavajärmen, från vänster till höger: Gustaf Robért, Kurt Hofer, Abbe Paulsson, Roland Nordemar och Gunnar Johansson.
Gustav Robért arbetade som trafikförman i yttre tjänst på 1950-talet och figurerar på en bild (2219-B6708) i sin patrullbil Volvo PV 444 och samtalar över Biltelefonnätet till Centralövervakningen på Tegnergatan.
Trafikcentralen 1974, Olle Klint
Foto: Jan-Erik Sundin
På färgbilden ovan, vid tiden strax innan ombyggnaden av Trafikcentralen. En stilstudie av övertrafikmästare (ÖTM) Olle Klint som bemannar chefsplatsen på Ytcentralen. Han bar inte uniform på bilden, och tjänstgjorde antagligen inte ens kontinuerligt i själva trafikledningen – men kroppsspråket, klädseln och flugan som pricken över i visade vem som bestämde! I bilden övre mitt, skönjas på väggen mellan två fönster, nedre delen av Fordonsradions centralutrustning.
Ombyggnad
När Trafikcentralen moderniserades 1975, spegelvändes inredningen, praktiskt taget. Detta skedde i samband med att BTL-systemet (beskrivs på annat ställe) skulle tas i bruk. En mindre datarum byggdes istället upp i den del som fram tills dess varit Trafikcentralens hjärta. Fram till dess var fordonsradions centralutrustning öppet installerad mot en vägg i trafikcentralen. Vid ombyggnaden flyttades centralutrustningen in i den nya datarummet. Bilderna nedan är från vardagens trafikledningsarbete på Ytcentralen under 1980-talet. På bilderna ses tydligt BTL-systemets tidstypiska Alfaskop terminaler
Foto: Lars-Olof Anfelter
Bilden ovan är från 1980-talets början. Mannen mitt i bild med väst är Pelle Swing och mannen vid fönstret är Arne Johansson. Åke Andersson (idag Filubelli) syns med ryggen – och med händerna i byxfickorna. Trafikledaren, i den ljusblå uniformen Tage Jansson.
Bilden nedan, är från slutet av 80-talet. Vid fönstret sitter Lennart Åkerblom, sen är det Lars-Gunnar Edvardsson och närmast Anders ”Pilas” Pihl ”. Mannen med ryggen mot kameran är Anders Rehnström.
Foto: Spårvägsmuseet (okänd fotograf/bildnummer)
Det sista trafikledningssamtalen från Ytcentralen skedde 31 augusti 1990.
Då hade både Fordonsradiosystemet tagits ur bruk och blivit ersatt av den nya Innerstadsradion. Trafikledningsarbetet hade dessutom redan successivt flyttat ut till depåerna vid Bromma, Hornsberg och Hammarby (senare Nyboda).