Hjulstabanan

TUNNELBANESYSTEM 3 Sundbyberg Akallabanan Sundbybergsbanan  Västra skogen ställverk


Hjulstalinjen, vars främst uppgift var att försörja den nordvästra sektorn med tunnelbanetrafik från de stora miljonprogram som byggdes på Järvafältet. Linjen öppnades 31 augusti 1975. 50-års jubileet uppmärksammande och firades för öppnandet av det tredje tunnelbanesystemet (Blå linjen) av Spårvägsmuseet 2025.

Tunnelbana 3Miljonprogrammet var lösningen på den växande befolkningen och den bostadsbrist som hade uppstått. Alla stationer och spår på Hjulstalinjen byggdes under jord i främst utsprängda bergtunnlar eller i anlagda betongtunnlar, nära markytan.

Kartan från 1965 år Tunnelbaneplan redovisar planerade stationsnamn och stationslägen. Dessa stämmer inte helt överens med hur det till sist byggdes. Den streckade linjen mellan Hallonbergen (Ör) och Rissne, visualiserar det förbindelsepår som förbinder trafikspåren med Rissnedepån. Där byggdes uppställningsspår under mark och en verkstadsbyggnad ovan mark.
När den tredje tunnelbaneplanen presenterades 1965 så var man inge helt klar över stationslägen och stationsnamn, om det vittnar kartan. Den streckade linjen mellan station Ör (Hallonbergen) och station Rissne oplanerades att istället gå till Rinkeby (via Rissnedepån). Detta på grund av att banan genom Sundbyberg (södra grenen) senarelades i 10 år-


Järvafältet (östra)
Det första områdena på Järvafältet som utvecklades och bebyggdes var Rinkeby, Tensta och Hjulsta. De var i stort sett färdigställa flera år innan Hjulstalinjen öppnades för trafik 1975. Arbetsnamnet var Ytterstad Järva. Den illustrativa bilden nedan är ursprungligen från tidningen Aftonbladet, och är illustrerad av konstnären Nils Söderberg. Artikeln och bild med möjlighet till större upplösning finns på Stockholmskällan.

Hjulstabanan

T-centralen respektive Kungsträdgården mot Västra skogen
Före det att själva Järvafältet nås, så passerar stommen för det tredje tunnelbanesystemet, Kungsholmen och Solna/Sundbyberg, från sin startpunkt vid T-centralen. Vid station Fridhemsplan anläggs omstigningsmöjligheter till det första tunnelbanesystemets (Vällingbybanan) motsvarande station. Även en spårförbindelse mellan det första och det tredje tunnelbanesystemet anläggs vid Fridhemsplan. Detta för att möjliggöra förflyttning av tunnelvagnar och arbetsfordon mellan banorna. Vid station Västra skogen placeras ställverket för det tredje tunnelbanesystemet. Ställverkets kontrollrum och relärum, var förberedda med för då ännu inte beslutade utbyggnader i öster (mot Nacka) och visionära planer i norr, till Barkarby respektive Hansta och vidare mot Bögs gård.