Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)

TUNNELBANESYSTEM 1SödertunnelnEnskede och ÖrbyFarstaHagsätraLövstaBrommaÄngbyHässelbySammanbindningsbanan

Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Bagarmossbanan linjesträckning 1961
Källa: Spårvägsmuseet

Skarpnäcksbanan, som ursprungligen omfattade linjen Skärmabrink (f.d. Hammarby) till Hammarbyhöjden och vidare till Bagarmossen (linje 11) invigdes den 17 april 1958.
Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Bagarmossen 1960 | Foto: Wikipedia Commons

Drygt ett halvår efter trafikstarten på linje 11 till Hammarbyhöjden, invigdes förlängningen från Hammarbyhöjden till Bagarmossen, den 18 november 1958. Ursprungligen i tunnelbanebeslutet från 1941 benämndes denna gren som Skarpnäcksbanan.

Banan var ursprungen byggd utan tunnlar, men i samband med en på senare tid beslutad utbyggnad till Skarpnäcksfältet, 15 augusti 1994, så leddes banan om, via en ny tunnel halvvägs mellan Kärrtorp och Bagarmossen. Det nya stationsläget för Bagarmossen samt den nya stationen Skarpnäck byggdes då som tunnelstationer. Förlängningen föranledes av att Skarpnäcks flyg- och sportfält, successivt hade omvandlats till ett bostadsområde under 1980-talet.


Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Kärrtorp 1958
Foto: Stig Bylund (via Micke Bylund)
Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Bagarmossen 1958
Foto: Stig Bylund (via Micke Bylund)

Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Bagarmossen 2014
Foto: Arild Vågen CC BY-SA 4.0
Wikipedia Commons
Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Skarpnäck 2014
Foto: Arild Vågen CC BY-SA 4.0
Wikipedia Commons

Bollmora
I den ursprungligen tunnelbaneplanen skulle linjen förlängas från Bagarmossens ursprungliga stationsläge mot Tyresö – och då inte över Skarpnäcksfältet, utan på norra sidan om Ältasjön. Markreservat fanns bland annat beslutat i ett ytläge längs Lillåvägen österut från Bagarmossen, korsande Rusthållarvägen, och där troligtvis ned i en tunnel.  Nya stationslägen planerades vid Kolarängen, Älta, Lindalen och Bollmora centrum. Genom miljonprogrammet, byggdes bostadsområdet Stensö (Älta), med utfästelsen att snart kommer tunnelbanan. Löftet uppfylldes aldrig …

I och med det samtida planerna för tunnelbana mot Nacka, så var det redan då, tänkt att överföra Hagsätralinjen till det tredje tunnelbanesystemet via Sofia och Kungsträdgården. Detta skulle då ge möjlighet till ett större trafikunderlag på linjerna till Farsta- och Bagarmossen.

Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Markreservat för tunnelbana öster om Bagarmossen, 1971
Källa: Stockholmskällan
Bagarmossbanan (Skarpnäcksbanan)
Linjeförslaget Bagarmossen-Bollmora
Källa: Tunnelbaneplan 1965